• Artikkelin kategoria:Yleinen

Ilmastosyillä päästetään jokaisesta laivasta suoraan Itämereen 250 000 kiloa rikkiä – ”rautaputket syöpyvät vuodessa, kalat ja korallit kuolevat”

Ilmastosyillä päästetään jokaisesta laivasta suoraan Itämereen 250 000 kiloa rikkiä – ”rautaputket syöpyvät vuodessa, kalat ja korallit kuolevat”
Seinäjokinen-lehti paljasti keskiviikon 26.5.2021 lehdessä kuinka ilmaston nimissä tuhotaan Itämeri.


Pitkän uran laivateollisuudessa tehnyt ammattilainen kertoi Seinäjokinen-lehdelle rikin aiheuttamista vahingoista mereen. Haastattelussa korostui, että laivat menevät samoja reittejä ja samoihin satamiin. Näillä merialueilla ja meren pohjavirtausten mukana ongelmat kasaantuvat samoille alueille.
-Laivoissa syntyvä rikki päästetään mereen ja kokonaispäästöt ovat 250 tonnia eli 250 000 kiloa vuodessa per laiva.


Puhutaanko Itämerestä?
-Itämeri, ja Saksaan päin ja ympäri maailmaa lähtevät laivat.

Rikkipesuri tuli pakolliseksi merenkulkuun muutama vuosi sitten, niin eikö siitä ole mitään apua?
-Ei. Se rikkipesuri on vain sitä varten, että pestään se rikki. Kukaan ei kerro, että mitä sille rikille tehdään. Eli pakokaasut tulee vesipatjan läpi ja rikit painuu mereen. Esimerkiksi 30 000 litraa minuutissa pumpataan vettä, pakokaasut menee veden läpi ja toinen putki menee takaisin mereen eli rikki menee mereen.
-Rikkipesureissa ja koneissa on mittarit, että rikkiä saa jäädä 3,5-6 prosenttia. Jos päästötasot ylittyvät, lyödään lisää vettä. Kukaan ei puhu siitä, minne rikit menevät. Ne menevät mereen.
-Vuonna 2008 laivoissa alettiin vedestä kemiallisesti erottelemaan rikki. Laivoissa oli säiliöt, jotka satamissa imuautolla tyhjättiin, käsiteltiin ja laitettiin maahan. No nyt kun maahan ei saa enää laittaa, niin miten tällaisen myrkyn voi laittaa mereen?

Vaiettu asia?
-Kukaan ei ole puuttunut. On puhuttu koko ajan kemiallisten puhdistusmenetelmien tulosta, mutta aina vain se siirtyy. Väitänpä, ettei kukaan ei oikein kokonaisvaltaisesti edes tiedä, mitä laivoissa tapahtuu.


Ja maataloutta syytetään Itämeren likaantumisesta?
-Yksi huoltomies kysyi minulta Puolassa: Minkä ikäisiä lapsia sinulla on? Huoltomies sanoi, että ei se vielä sinun lapsiin vaikuta, mutta sinun lapsenlapset kuin uivat näissä vesissä, niin heiltä kynnet tippuvat.
-Aina löytyy kaikenlaisia selityksiä. Pienet laivat ovat tehneet uudistuksia, mutta isot laivat odottavat jopa 50 vuotta laivojen käyttöiän loppuun.


Mitä muita havaintoja olet huomannut?
-Kaloissa on paiseita, ja ihmiset ihmettelevät, mistä on kyse. Sama koralleissa. Korallit kuolevat. Pohjavirtaukset vievät rikkiä meressä, niin ei tarvitse ihmetellä, kun ei ole koralleja 50 vuoden päästä.

-Kun rikkipesurit tulivat pakollisiksi, syöpyivät 30 milliä paksut rautaputket vuodessa puhki. Niiden putkien läpi päästetään rikki mereen. Nyt laitetaan kovempaa kamaa, että uudet putket kestäisivät edes kaksi vuotta. Yksi laiva päästää 250 tonnia rikkiä vuosittain mereen. 


Entäpä muut maat?
-Saksan vesialueella rikkipesurit pitää laittaa pois päältä. Siellä pitää ajaa kevytpolttoöljyllä, koska siellä saksalaiset tietävät rikin vaaroista. Siellä ei saa mereen päästä rikkiä.
-Jos päästöt on 3,5-4 prosenttia, niin laivat saaavat ’vihreän mursun’ laivan kylkeen. Kun Ohisalo saa kuulla, niin saattaa sen ’pingviini muuttua mustaksi’.
Seinäjokinen-lehti pyysi asiaan kommentia ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikaiselta. Ollikainen ei vastannut sähköpostiin. 
Vaikuttaa siis siltä, että ilmastotoimilla ollaan tuhoamassa Itämeri. Suomen satamissa on päivittäin lähes 100 alusta. Se tekee vuositasolla 25 miljoonaa kiloa rikkiä. Lisäksi lähialueista Venäjälle liikennöi vielä enemmän aluksi, koska Baltiaan, Puolaan, Saksaan ja Ruotsiin on myös runsaasti rahtiliikennettä.

Seinäjokinen-lehti julkaisee haastattelun ilman henkilön nimeä tämän merkittävän aseman takia varustamoalalla.

Julkaistu 27.5.2021 klo 21:49.