Kristillisdemokraattien maa- ja metsätaloustyöryhmä vaatii välittömiä toimia, jotta alkutuottajan asema, elintarviketeollisuuden neuvotteluasema kauppaan ja koko ketjun tasapaino kehittyvät nykyistä oikeudenmukaisempaan suuntaan – välittömästi.
KD:n maa- ja metsätalousryhmä vaatiikin kaupalta välittömiä toimia, joilla teollisuuden ja tuottajien saamaa hintaa nostetaan välittömästi jo ennen elintarvikemarkkinalain uudistusta.
KD:n kuulemat lihateollisuuden ja -tuottajien asiantuntijat kertoivat, että nyt neuvotellaan vasta ensi syksynä voimaan tulevista hinnoista, jotka ovat voimassa ensi vuoden alkuun. KD katsoo, että näin ei voi jatkua. Jauhelihapula leviää pian kaikkiin muihinkin kotieläintuotteisiin ja kasvituotteisiin, ellei markkinoilla tapahdu välittömiä hinnankorotuksia ja tulonjaon oikeudenmukaisempaa jakaumaa.
Kuluttaja- ja kilpailuvirasto KKV:n vuonna 2024 tekemä selvitys osoitti, että kaupan osuus lihatuotteista on noussut yli 20 prosenttiin ja maitotuotteissa sekä munissa lähes 30 prosenttiin myyntihinnasta. Rukiissa ja ohrassa hätyyteltiin jo 40 %:a. Hintojen noustessa kaupan suhteellinen osuus on säilynyt ennallaan ja osassa tuotteita jopa kasvanut, mikä tarkoittaa kaupan euromääräisen osuuden kasvua. Samaan aikaan, kun kustannuspaineissa, ja merkittävien ympäristö- ja ilmastotoimenpiteiden aiheuttaessa alkutuotantoon lisäkustannuksia, markkinoilta otetut lisäeurot jäävät kaupan taskuun.
KD:n maa- ja metsätalousryhmä vaatii elintarvikemarkkinalaissa myös puuttumista kaupan omien tuotteiden suosimiseen ns. Private label (PL)-tuotteissa. Vastaava menettely on Uudessa-Seelannissa. Maanantaina 12.5.2025 suomalainen kauppa myi 23 %:sta sika-nautajauhelihaa PL-tuotteena kilohinnoilla 6,50 – 7,13 €/kg ja vastaavaa suomalaisen lihatalon brändituotetta hintaan 9,21 €/kg. Kauppa siis ottaa 2,08-2,71 €/kg enemmän brändituotteesta ja ohjaa omien tuotteiden hinnoittelun suosimisella kulutusta pois teollisuuden brändeistä. KD:n saamien tietojen mukaan lihateollisuuden myyntihinta on lähes identtinen vastaavissa PL-tuotteissa ja brändituotteissa.