• Artikkelin kategoria:Urheilu

Ketomäki osallistuu Pohjanmaa Ralliin yli 20 vuoden rallikokemuksella

Ketomäki osallistuu Pohjanmaa Ralliin yli 20 vuoden rallikokemuksella
Jukka Ketomäki johtaa rallisprintin SM-sarjaa.


Vuonna -83 juuri seitsemän vuotta täyttänyt Jukka Ketomäki katseli mummolan ikkunasta Pohjanmaa Rallin Orisbergin pätkän etenemistä ja mitä luultavimmin sai silloin kipinän tulevalle harrastukselleen.

Nyt 36 vuotta myöhemmin Ketomäki muistelee ajettuja kisoja.

– Yksittäiset kisat meinaavat unohtua, kun on tullut vuosia, Ketomäki toteaa viaton virne suupielissään samalla kun kaivaa netistä tietoa ajamiensa rallien määrästä.

Ensimmäiseen ralliin Ketomäki osallistui vuonna -97. Kyseessä oli Pohjanmaa Ralli. Tuo kokemus päättyi Escortin hajoamiseen, mutta jo vuonna 2000 mies voitti junnujen Suomen mestaruuden Opel Astrallaan.

Vuosien varrella on syntynyt useita muistoja. Vuonna -01 Ketomäki ajoi Mitsubishillään Jääskänjoella kiviaitaan.

– Kahistiin Puhakan kanssa kärjessä monta pätkää kunnes tuli stoppi. Puhelinpiuhat heiluivat kilometrin päässä ja siellä oli puhuttu, että “oli vissiin Ketomäki”.

Sekä kuski että kartturina toiminut Jarkko Alanen selvisivät säikähdyksellä, mutta auto kärsi mittavat vahingot.

– Silloin mietin, että nyt loppuivat Jukan rallit, mutta niin vain pohjalaisella kökkähengellä kerättiin rahaa ja saimme auton kuntoon. 

Vuonna 2004 Ketomäki ylsi ison N-ryhmän SM-hopealle.

Ketomäen mieleen nousee vuoden 2015 Pohjanmaa Ralli ja siellä sattunut paha ulosajo. Jarruletku meni poikki kovassa vauhdissa.

– Töysän mettillä tulimme juuri T-risteykseen. Sain käsijarrulla auton kääntymään ja perä edellä mentiin. Pellisepällä piti käydä.

Vuonna 2017 Ketomäki ajoi Historic-luokassa hopealle. Kuluvana vuonna hän ajaa SM-sprinttiä.

Pohjanmaa Ralliin Ketomäki osallistuu tutulla Škoda Fabia R5:lla. Hän kuvailee rallia tietyypiltään suoraviivaiseksi. Jos ero kilpailun alussa kasvaa liian suureksi, ei turhia riskejä kannata ottaa sillä isoja eroja on vaikea kuroa kiinni.

– Jotkut sanovat, että Pohjanmaa Ralli on pelkkää suoraa ja ysikymppiä, mutta se ei ole totta. Siellä on paljon hyviä teitä, vauhtia ja korkeuseroja. Ja sitä paitsi, pitää ne suorat ja ysikympitkin osata ajaa. Ysikymppimutkissa on aina autoja pihalla.

Ketomäki toteaa rallien lyhentyneen vuosien varrella.

– Itse pidän pidemmistä ralleista. Siinä saa enemmän tuntumaa, eikä ajo ole heti ohi. Enää ei ajeta kestävyysajoa.

Ketomäki jää odottelemaan Pohjanmaa Rallia rauhallisin mielin.

– Kilpailu on kovaa ja lopputulos on monen asian summa. Olisihan se kiva voittaa, mutta onko se sitten realistista. Ei pidä ainakaan etukäteen luovuttaa.

Julkaistu 12.6.2019 klo 23:13.