Ylistaroa taas kehitettiin urakalla. Torille oli pystytty lava ja miehiä oli kutsuttu puhumaan. Toki juontajakin oli mies. Ylistaroa kun ei ilmeisesti muuten ”kehitetä”. Lehdestä sain lukea näkymättömistä valtuutetuista, jotka loistivat tilaisuudessa poissaolollaan.
Olin saanut kutsun tilaisuuteen, mutta minulla oli este. Jakelusta näin, että kutsu oli lähetetty kaikille meille hametta käyttäville ylistarolaisvaltuutetuille – olisimme ilmeisesti kelvanneet paneeliin penkin täytteeksi, seinäkukkasiksi, kuunteluoppilaiksi ja sivustaseuraajiksi. Pitäkööt ”Hi, there is all male panel”- kehittämisen kehittämistilaisuutensa ihan kehittämisen ilosta. Kuvista toisaalta näki, että penkin täytteelle olisi ollut kova tarve. Muuta kiitos kuitenkin järjestäjille, kehitetään lisää ensi vuonna.
*******************
Valtuustossa käsiteltiin tontinmyynnin vauhdittamista Ylistarossa ja Peräseinäjoella. Kaupunki aikoo siihen nyt panostaa. Miksi on odotettu pian kymmenen vuotta? Olemme olleet osa kaupunkia jo pitkään, mutta siitä huolimatta kohtelu ei ole ollut tasapuolista. Kantakaupunkiin rakennetaan veronmaksajien rahalla, syrjemmällä lähes kaikki pitäisi tehdä kökällä ja peruspalvelutkin jätetään yksittäisten yrittäjien järjestettäviksi. Samaan aikaan on harkittu, että kaupunki pyörittäisi kahvilaa uudella keskustorilla – sama kaupunki vei lääkäripalvelut liitoskunnista.
Kehittäminen tai eteenpäin meneminen on kokonaisuus. Ei uusia asukkaita saada satunnaisissa toriparlamenteissa tai sillä, että luottamuselimissä jauhetaan tonttien alennusmyynnistä kerran valtuustokaudessa. Näistä asioista tulisi puhua jokaisessa hallituksen ja valtuuston kokouksessa ja ottaa tasapuolisuus ohjenuoraksi. Eikö kaupungin strategian tulisi koskea myös liitoskuntia? Kaupunkia tulee maalata niin isolla pensselillä, että kaikki toimet yltävät myös reuna-alueille, Peräseinäjoelta Ylistaroon. Ja jos ja kun tosiasioita ei tunnusteta, ei edistystä tapahdu. Hoetaan vaan samaa mantraa, jonka mukaan hyvin menee – vaikka tiet ovat huonossa kunnossa, raitilla on tyhjiä liikekiinteistöjä ja velkaa otetaan lisää, mutta hyvin menee, todistaa kaupunginjohtaja uskollisine lakeijoineen.
********
Hyviä uutisia: kylille on saatu joukkoliikenne. Härmän liikenteen koululaiskuljetukset ovat reittiliikennettä tilauspohjaisen liikenteen sijaan. Tämä tarkoittaa sitä, että joka kylältä kulkee neljä bussia päivässä ja ne ovat kaikkien käytössä, joko kertalipulla tai kuukausikortilla. Koululaiset toki pääsevät ilmaiseksi, mikäli kilometriraja täyttyy. Tämä mahdollistaa myös ei-kuljetusoppilaiden bussikyydit, koska rospuuttokeleillä moni ottaa ennemmin bussin kuin pyöräilee 4,9 kilometriä tien laitaa. Toki soraääniäkin on kuultu, mutta pääosin palaute on ollut positiivista, kertoi Härmän liikenteen toimitusjohtaja Sami Heinimäki. Hän totesi, että valitettavasti uudistusta tehtäessä aina joku häviää. Hyvä palvelutaso tarkoittaa sitä, että oppilaat otetaan kotiliitymistä kyytiin. Palvelutasosta ei tingitä, mutta jokaista oppilasta ei reittiliikenne voi kotiovelta hakea.