Seinäjoen asemanseutu valmistuu – Asemahallin avajaiset pidetään 4.12.

You are currently viewing Seinäjoen asemanseutu valmistuu – Asemahallin avajaiset pidetään 4.12.
YIT:n projektipäällikkö Jonna Kulmala esittelee asemahallia, joka avautuu yleisölle 4.12. klo 10.

Seinäjoen asema-alueen ensimmäinen vaihe avautuu keskiviikkona 4.12. kello 10. Asema on joukkoliikenteen solmualue, palvelukeskittymä sekä satojen ihmisten työpaikka ja koti. Seinäjoen rautatieasemalla kulkee vuosittain yli miljoona matkustajaa. Rakentamisesta on vastannut YIT. Kokonaisuuden arkkitehti- ja pääsuunnittelusta on vastannut arkkitehtitoimisto OOPEAA.

Ensimmäiseen rakennusvaiheeseen kuuluvat hyvinvointialueen perhekeskus Aallokko, asemahallin sisältävä toimisto- ja liikerakennus, asema-aukio, alikulkukäytävä ja kaupungin tytäryhtiö Seipark Oy:n pysäköintitalo (P-Asema) sekä asuinkerrostalo. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan vielä kaksi asuinkerrostaloa lisää. Kun uusi asema avautuu, vanhan aseman odotustila poistuu käytöstä.

-Aseman ensimmäisen vaiheen avautuminen on hieno virstanpylväs Seinäjoelle ja koko maakunnalle. Uudet rakennukset paraatipaikalla ovat vetovoimainen portti Etelä-Pohjanmaalle ja tämä hanke on oleellinen osa meidän kaupunkikeskustaa, sanoo Seinäjoen kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä.

Kiiskilän mukaan asemanseudun hankkeessa yhteistyö kaikkien toimijoiden kanssa on ollut soljuvaa, vaikka välillä on pitänyt ”vääntää ja keskustella”.

-Seinäjoen päätöksenteossa Ruukintien kaistojen määrä on ”kuuma peruna”, enkä itse ole vielä kantaani naulannut, tulisiko kaistoja tulevaisuudessa olla kaksi vai neljä. Lisäksi keskustelua käydään liikennevalojen ja -ympyrän kesken – minulle tärkeää on se, että liikennejärjestelyt ovat sujuvat ja saavutettavuus asemanseudun suhteen toteutuu, painottaa Kiiskilä.

Seinäjoen kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä kiitteli soljuvasta yhteistyöstä kumppanien kesken.

Kokonaisuus on myös kaupunkikuvallisesti merkittävä, ja sen osana valmistuu mm. asema-aukio, joka kytkee asema-alueen osaksi kaupungin keskustaa.

– Seinäjoen asema-alue on yksi Suomen merkittävimmistä joukkoliikenneyhteyksien keskuksista, joka tarjoaa ihmisille viihtyisän kohtaamispaikan lisäksi myös koteja, palveluja ja työskentelypaikkoja. Seinäjoen hankkeessa yhdistyy YIT:n osaaminen kaupunkikehittäjänä parhaimmillaan. Haluan kiittää kaikkia osapuolia erinomaisesta yhteistyöstä, sanoo YIT:n aluepäällikkö Mikael Snellman.

YIT:n aluepäällikkö Mikael Snellman kertoi hankkeen valmistuvan aikataulussa huolimatta Ukrainan sodan aiheuttamasta epävarmuudesta rakennusmateriaalien toimituksiin liittyen.

Kortteli muodostaa uuden, aktiivisen ytimen kaupungille, jossa toiminnot ja palvelut kohtaavat. Samalla se toimii uutena maamerkkinä saavuttaessa junalla suoraan Seinäjoen keskustaan, luonnehtii kokonaisuuden pääsuunnittelija ja vastaava arkkitehti, Anssi Lassila, OOPEAA-arkkitehtitoimiston perustaja ja johtaja.

Hyvinvointialueen palveluita saman katon alle

Joulukuun alussa saman katon alle siirtyy hyvinvointialueen palveluja lähes 20 toimipisteestä Seinäjoen alueelta.

Ensimmäisiä asiakkaita odotetaan saapuvaksi uusiin tiloihin viikosta 51 alkaen.

– Ensimmäisessä aallossa rakennukseen muuttaa lasten ja perheiden palveluita, kuten äitiys- ja perhesuunnitteluneuvola, lastenneuvola, kasvatus- ja perheneuvola, lastensuojelu sekä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluita, hankkeen suunnittelukoordinaattori Virpi Finnilä luettelee.

Aallokkoon tulee hyvät opasteet.

-Toisessa päässä on lastenneuvola ja toisessa äitiys- ja ehkäisyneuvola. Lastenneuvola sijoittuu B – C osiin. Tulee hyvät opasteet, missä opastetaan odotustiloihin ja vaunuille löytyy parkki. Meillä lastenneuvolapuoli tulee olemaan kengätön vyöhyke, eli jätetään vaunut ja riisutaan päällysvaatteet ennen odotustilaan menoa, kertoo Perhekeskus Aallokon projektipäällikkönä toimiva vastaava tilapalveluinsinööri Kirsti Saarremaa.

Perhekeskus Aallokon projektipäällikkönä toimiva vastaava tilapalveluinsinööri Kirsti Saarremaa osoittaa perhepalvelujen sijainteja.

Myös hoitotarvikejakelu, aikuisten mielenterveyspalveluita, aikuisneuvola sekä terapiapalvelut, kuten puheterapia sekä lasten fysio- ja toimintaterapia, ovat asiakkaiden saatavilla uudessa osoitteessa vielä tämän vuoden puolella. 

Tammikuussa 2025 tiloihin muuttavat ikäkeskus sekä muita sosiaalipalveluita. Suun terveydenhuolto siirtyy myös vaiheittain tammikuussa.

Hyvinvointialuejohtaja Tero Järvinen näkee tärkeänä sen, että eri ammattilaiset toimivat jatkossa samassa paikassa. 

– On hienoa, että voimme nyt tarjota sekä asiakkaillemme että henkilöstöllemme uudet, valoisat ja viihtyisät tilat. Eri ammattiryhmien toimiminen saman katon alla tuo etuja sekä asiakkaalle että työntekijälle. Aallokko tulee olemaan hyvinvointialueen yksi suurimmista investoinneista, jolle tulevaisuudessa vetävät vertaa lähinnä sairaalanmäen uudisrakennukset, Järvinen summaa.

Hyvinvointialuejohtaja Tero Järvinen pitää tärkeänä, että nyt Seinäjoelle hajasijoitetut palvelut kahdestakymmenestä eri toimipisteestä saadaan optimaalisiin uusiin tilohin saman katon alle.

Järvinen kertoo myös Alavuden uudisrakentamishankkeesta ja haluaa muistuttaa, että ”Jos me voimme omilla ratkaisuillamme vaikuttaa siihen, että keskustaajamat pysyvät elinvoimaisina, niin emme toimi sitä vastaan.”

Alikulku valmistuu helmikuussa 2025

Väyläviraston ja Seinäjoen kaupungin yhteishankkeena toteutettu alikäytävä laitureille 1, 2 ja 3 otetaan käyttöön helmikuussa 2025. 

Uudet laiturikatokset ja kävelyreitit laitureille valmistuvat helmikuun 2025 loppuun mennessä.

– Uusi alikäytävä varmistaa sujuvan yhteyden asemalta ja sen palveluista suoraan junalle. Vanhaan rautatieasemaan ei Väyläviraston hankkeessa tehdä muutoksia, kertoo projektipäällikkö Mikko Heiskanen Väylävirastosta.

Uusi alikulkukäytävä valmistuu helmikuussa 2025.

Väylälle ja Seinäjoen kaupungille rata-alueen selvityshanketta tehneen Rambollin Janne Luomaoja väläyttää ajatusta ratapihan siirrosta Itäväylän suuntaan pois kaupunkikeskustasta:

-Selvitimme asiaa ja tämä lyhentäisi tunnelia Pohjan kaupunginosaan merkittävästi. Toki silloin puhutaan kymmenistä miljoonista euroista, mutta hanke olisi ensimmäinen Suomessa ja se olisi mahdollista tehdä osissa, kertoo Luomaoja.

Asemanseudun ja erityisesti vaativan ratapihan kehittämistä kannattaisi viedä eteenpäin Rambollin Janne Luomaojan mielestä.

Seinäjoen kaupunkiympäristöjohtaja Juha Takamaa kertoo nyt tehtyyn alikulkuun kuluneen 7 – 8 miljoonaa euroa.

-Se vaatisi sellaiset 15 miljoonaa euroa lisää, että jatkaisimmekin tunnelia Pohjan kaupunginosaan, laskee Takamaa.

Kaupunkiympäristöjohtaja Juha Takamaa laskeskeli, että tunnelin jatkaminen Pohjan kaupunginosaan vaatisi noin 15 miljoonaa euroa.

Palveluiden keskittymä

-Tähän ainoaan vapaana olevaan liiketilaan on tullut niin paljon kyselyitä, että tekisi mieleni sanoa, että vapaata ei enää ole, paljastaa YIT:n projektipäällikkö Jonna Kulmala.

Asema-alueella on toimitiloja yhteensä noin 18 000 neliömetriä. Vuokralaisina ovat ATEA, Elisa, Compass Group, Enia, Finnvera, Hotelli Alma, Picnic, R-kioski, Tilintarkastus Mikko Sillanpää, VR ja Welado. Katutasossa on vapaana yksi 250 neliön toimitila.

Katutasossa on vapaana yksi toimitila.

Asemalta ja jatkossa myös laiturialueelta voi ostaa VR:n matkalippuja.

Saavutettavuus ja pysäköinti

Uudelle asemalle pääsee kätevästi julkisilla liikennevälineillä ja omalla autolla. Bussilla ja takseilla saapuville kulku rakennukseen on suoraan katutasosta. Taksien odotusalue sekä matkustajien jättö- ja noutoalue sijaitsee asema-aukion edessä. Toinen matkustajien jättö- ja noutoalue tulee hotelli Alman ja P-Aseman väliin, ja se valmistuu syksyllä 2025.

Seiparkin pysäköintitaloon (P-Asema) tulee 450 autopaikkaa. Pysäköintitalon joka kerroksesta on suora kulkuyhteys perhekeskukseen ja hissillä pääsee asemahalliin sekä Asemapäällikkö-kadulle. Lisäksi pysäköintitasoilta on porrasyhteys suoraan raiteelle 1.

Tunnelista on pääsy raiteille.

Polkupyörille on kaksi kulunvalvottua maksullista pysäköintitilaa, jotka sijaitsevat alikäytävän ja pysäköintitalon yhteydessä. Paikkoja on 700. 

Myös vanhan aseman pohjoispuolen pysäköintialue on edelleen käytössä. Keskustorin Toriparkista matkaa asemalle on vain noin 350 metriä. Vanhan aseman edustan P2-alue on toistaiseksi avoinna lyhytaikapysäköinnille.

Kaukoliikenteen bussit lähtevät vanhan aseman pohjoispuolelta Postin lajitteluhallin takaa. Asemalaiturilta on suora kulkuyhteys linja-autoasemalle. 

Paikallisliikenteen bussit liikennöivät Koulukadulta. Tulevaisuuden kaistajärjestelyt Valtionkadulla ja Ruukintiellä määrittelevät paikallisbussien lopulliset lähtöpaikat aseman edessä.

Pysäköintitalossa on käytössä Moovy-sovellus.

Mitä seuraavaksi?

Seinäjoen asema-alueen keskustan puoleisten kortteleiden rakentaminen on jaettu useampaan vaiheeseen. Lähivuosien aikana asemanseutu rakentuu noin 18 hehtaarin alueelle.

Seinäjoen kaupunki ja Senaatin Asema-alueet Oy pyrkivät yhdessä löytämään parhaan ratkaisun asema-alueen jatkokehittämiseksi. Suunnittelun myötä selviää myös seuraavan vaiheen toteutuksen aikataulu.

– Ensimmäinen rakennusvaihe täydentyy vielä kahdella asuinkerrostalolla, joiden rakentamisen pyrimme käynnistämään heti asuntomarkkinatilanteen sen salliessa, YIT:n Snellman kertoo.

– Uskomme, että huippupaikalla oleva, tasokas ja mittava kokonaisuus kiinnostaa investoreita. Tavoitteena on monipuolinen lisärakentaminen palveluille, asumiselle ja liiketoiminnalle, kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä toteaa.

Ensimmäinen rakennusvaihe täydentyy vielä kahdella asuinkerrostalolla.

Faktaa asemanseudusta

• Elokuussa 2022 alkaneen ensimmäisen rakennusvaiheen laajuus noin 40 000 neliömetriä. Hankkeen kustannusarvio yli 50 miljoonaa euroa.

• Arkkitehti- ja pääsuunnittelusta on vastannut arkkitehtitoimisto OOPEAA. Rakentamisesta on vastannut kokonaisuudessaan YIT.

• Pysäköintitalon on rakentanut Seipark Oy:n tytäryhtiö Seinäjoen Pysäköintitalot Oy. Seinäjoen kaupunki on vastannut katujärjestelyistä.

• Väylävirasto on osallistunut pysäköintilaitoksen liityntäpysäköintipaikkojen ja pyöräpysäköintipaikkojen kustannuksiin sekä alikäytävänrakentamiseen. Väyläviraston osuus on noin 5,9 miljoonaa euroa vuosina 2022–2025.

• Kun uusi asema avautuu 4.12., vanhan aseman odotustila poistuu käytöstä. Rakennuksen omistaja, Senaatin Asema-alueet Oy, selvittää vanhan asemarakennuksen jatkokäyttöä ja kartoittaa mahdollisia uusia vuokralaisia. Vanhan aseman tulevaisuus ja uusi käyttötarkoitus tarkentuu asema-alueen toisen vaiheen suunnittelun edetessä. 

• Asema-alueella on viisi taideteosta. Taidekohteet sijoittuvat perhekeskuksen aulaan, perhekeskuksen edustan aukiolle, pysäköintitalon julkisivuihin, pysäköintitalon ja perhekeskuksen yhdistävään sisäänkäyntiin sekä alikäytävään.

Julkaistu 26.11.2024 klo 15:04.