• Artikkelin kategoria:Urheilu / Uutiset

Tavoitteena rallin Suomen juniorimestaruus V1600-luokassa

Tavoitteena rallin Suomen juniorimestaruus V1600-luokassa
Tavoite on kova, mutta välillä voi ottaa hiukan rennomminkin, tuumaavat kartanlukija Miika Saari ja kuljettaja Mika Korvola.


Isokyröläinen Mika Korvola ja ylistarolainen Miika Saari päätyivät samaan kisa-autoon viime vuonna. Yhteinen sävel löytyi välittömästi: 

-Kokkola-rallissa kävimme kokeilemassa ja tulimme heti ensimmäisessä yhteisessä rallissa luokassamme kolmanneksi, hehkuttaa kartanlukija Miika Saari. 

Miika Saaren ja Mika Korvolan yhteistyö lähti alunperin huulenheitosta liikkeelle. Miika Saari kertoo sanoneensa, että lähtee kartturiksi sitten kun “Mahdun sinun kapeaan kuppipenkkiin istumaan”. Elämäntyylimuutoksen tiimoilta Saaren kropasta lähti 90 kg elämää, ja tuli aika lunastaa lupaus. 

-Kun Mika tarvitsi kartturia Pohjanmaa ralliin, niin sanoin että käydään kokeilemassa Kokkolassa. Ja sieltä menestystä tuli ja sitten Pohjanmaa rallissa kokeiltiin, kuinka pärjäämme RSJM:n puolelle, ja voitimme luokan minuutilla, muistelee Saari. 

-Sen jälkeen sitten palloittelimme mahdollisuutta ajaa koko sarja ja taistella Suomen mestaruudesta, kertoo Mika Korvola, lempinimeltään Lentokapteeni.  

– Lentokapteeni on Miikan juttuja, meillä on auton hytissä “omaa kivaa” ja omia juttuja, kuittaa Korvola.  

Korvola racing tiimissä lentää vitsi ja avaintekijänä on tietynlainen rentous: 

-Äskettäin Ähtärissä voitimme rallissa ja onnistuminen tuli sitä kautta, että viedään rentoudella jännitys pois, kertoo Miika Saari. 

Poikien jutut eivät jää hyttiin, vaan Korvola racing Facebook-sivulta voi seurata poikien sanailua ja etenemistä SM-sarjassa. 

-Meillä on seuraajia ihan mukavasti, mutta joukkoon mahtuu vielä, kertoo Miika. 

V1600-luokan autoa voi ajaa 15-vuotiaasta asti 

Juniori SM:n he osallistuvat vakioluokan V1600 Hondalla.  

– Tätä V1600-luokan autoa voi ajaa 15-vuotiaasta lähtien, kertoo Korvola. 

V1600-luokassa auton moottori ja vaihdelaatikko ovat vakioita. Erona normiautoon ovat kuitenkin mm. turvakaaret, kuppipenkit ja 6-piste vyöt. Tässä luokassa ei erikoiskokeita nuotiteta etukäteen, vaan ajetaan pimeänä. 

-Olen itse aluksi nauranut näille vakioluokan autoille, mutta kyllä tällä ehtii. Isoja bemareita on syöty, nuottikuskeilta syötiin päänahkoja, kyllä tällä kerkiää hyvin, toteaa Mika hymyssä suin. 

Tiimille kiitos 

Miika Saaren mukaan iso kiitos kuuluu Mikan vanhemmille: 

-He elävät tässä mukana ja Mikan isä on aina lähdössä mukaan, olemmekin ristineet hänet Tallipäälliköksi, kertoo Miika Saari. 

Yhteistyötä tehdään tiiviisti myös Mikan serkkupoikien kanssa ja tiimissä on aktiivisesti 5-6 mukana. Korvola racingin jäädyttämä 1,8 km:n pitkä pätkä on lähellä ja myös Ylistarosta löytyy maksullisia treenipätkiä useampiakin. 

-Treenin pohjalta voi muuttaa auton säätöjä, kuten jousituksia tai valojen säätöjä ilta-aikaan, kertoo Korvola. Tämä kaikki edellyttää tiimityötä.

-Lämpö ja yhteisöllisyys tiimissä on parasta ja hampaat irvessä hommaa ei kukaan tekisi, toteaa Saari. 

Vauhdikasta menoa äskettäin ajetussa Mesikämmen Rallissa. Pojat nappasivat luokkavoiton Ähtäristä. Kuva: Rallikuvat.net
Julkaistu 23.2.2021 klo 10:24.