Varusteleka kertoo tiedotteessaan, että se haluaa peräänkuuluttaa vastuulliseen kuluttamiseen nostamalla tuotteiden hintoja Black Fridayn ajaksi. Yritys lahjoittaa päivän tuotoista osan Hurstin Avulle.
Varusteleka haluaa Black Friday -kampanjallaan muistuttaa ihmisiä, että kaikkea ei tarvitse ostaa, vaikka se olisikin alennuksessa. Kampanjassa nostetaan kymmenen valikoidun tuotteen hintoja perjantain ajaksi 15-40 prosenttia. Päivän kokonaismyynnistä 5 % lahjoitetaan Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry:lle.
Black Friday on Yhdysvalloista myös Suomeen jalkautunut kulutusjuhla, jonka ainoana funktiona on myydä mahdollisimman paljon tavaraa mahdollisimman halvalla. Yritykset usein ostavat suuriakin eriä tuotteita pelkästään Black Friday -kampanjoita varten.
“Eihän tässä ole mitään järkeä. Jengi ostaa keinotekoisesti alennettua kamaa, mitä ne ei tarvitse, rahalla, mitä niillä ei ole. Meidän maailma tuhoutuu tämmöisen ylikulutuksen takia”, tilittää Varustelekan perustaja ja omistaja Valtteri Lindholm.
Yhdysvalloissa Black Friday aiheuttaa vuosittain ylikulutuksen lisäksi myös loukkaantumisia sekä jopa kuolemantapauksia, kun ihmismassat ryntäävät tarjousten perässä kauppoihin.
Black Friday -alennuksissa myytävät tuotteet ovat harvoin kuluttajalle varsinaisesti hyviä tarjouksia. Koska Black Fridayn tarkoitus on tehdä voitollista myyntiä, on alennusprosentit usein luotu keinotekoisesti.
Jos esimerkiksi sadan euron tuotteessa on Black Fridayna 70 % alennus, on kyseessä todennäköisesti noin 30 euron arvoinen tuote, joka on maksanut yritykselle alle 20 euroa ostaa sisään. Tuotetta on ennen kampanjaa pidetty myynnissä hinnalla, jolla sitä ei ole tarkoituskaan myydä, jotta voidaan ilmoittaa mahdollisimman suuri alennusprosentti.